Sudani është fatkeqësia më e rëndë humanitare në botë, por pothuajse askujt nuk i intereson

Jonathan Freedland- The Guardian

Lufta po vret dhjetëra mijëra, por nuk po merr vëmendjen që meriton. Arsyet pse janë po aq komplekse sa vetë konflikti.

E mbani mend kur thamë se jetët e njerëzve me ngjyrë kanë rëndësi? Nuk e kishim menduar. Kjo është e qartë tani, ndërsa bota shikon një luftë që po vret dhjetëra mijëra, që ka zhvendosur më shumë se 10 milionë dhe që po kërcënon të gllabërojë 13 milionë të tjerë nga uria dhe mezi hedh një vështrim. Shumica e tyre janë jetë të njerëzve me ngjyrë dhe nuk mund të jetë më e qartë se, për një botë indiferente, ato nuk kanë fare rëndësi.

Mos u bëni shumë të ashpër me veten nëse nuk e keni marrë ende me mend se për cilin konflikt dhe projekt të spastrimit etnik e kam fjalën. Me disa përjashtime të nderuara, mezi mbulohet në TV, radio apo gazeta. Shumica e politikanëve nuk e përmendin kurrë atë. Nuk ka demonstrata masive në rrugë, nuk ka hashtags në mediat sociale. Në vend të kësaj, lufta në Sudan është jashtë syve dhe jashtë mendjes – për arsye që flasin pak për Afrikën dhe shumë më tepër për të gjithë të tjerët.

Konflikti është ndezur që nga prilli i vitit 2023, ndaj nuk ka munguar koha për ta vërejtur atë. As nuk i mungon shkalla epike. Përkundrazi, organizatat e ndihmës thonë se Sudani përballet me “krizën më të keqe humanitare në botë”. Vuajtja nuk është e komplikuar apo abstrakte, por të rëndon zemrën, e mbushur me atë lloj tmerri që zakonisht do të tërhiqte vëmendjen globale.

Merrni dëshminë e një prej atyre miliona njerëzve që ka ikur nga Sudani për në Çadin fqinj, një gruaje të re të quajtur Maryam Suleiman. Ajo i tha New York Times ditën kur Forcat e Mbështetjes së Shpejtë, versioni i rinovuar i Janjaweed – milicia arabe fajtore për masakrën e Darfurit dy dekada më parë – hynë në fshatin e saj. Personat e armatosur i rreshtuan burrat dhe djemtë, ndërsa udhëheqësi i tyre deklaroi: “Ne nuk duam të shohim asnjë person me ngjyre. Ne nuk duam të shohim as qese të zeza plehrash.” Më pas ai qëlloi menjëherë një gomar të zi, duke sinjalizuar qëllimin e tij. Pas kësaj, njerëzit e RSF-së filluan të ekzekutonin të gjithë meshkujt me ngjyrë mbi moshën 10 vjeç, duke përfshirë pesë vëllezërit e Maryamit dhe disa më të rinj gjithashtu. Një foshnjë një ditëshe u hodh në tokë dhe u vra, dhe një foshnjë mashkull u hodh në një pellg për t’u mbytur. Dhe më pas, “ata përdhunuan shumë e shumë vajza”. Ata i quajtën “skllevër” dhe u thanë: “Nuk ka vend për ju zezakët në Sudan”.

Atëherë, si nuk është kjo përpjekje për të përfunduar shkatërrimin e një popullsie të filluar 20 vjet më parë një nga çështjet dominuese të kohës sonë, duke pastruar faqet e para dhe lajmet e transmetimit, duke nxitur demo të ngjirura dhe protesta të zjarrta? Fola me Kate Ferguson, të organizatës Protection Approaches, e cila po bën gjithçka që mundet që politikëbërësit të fokusohen veçanërisht në këtë luftë të egër. Por kjo është një luftë e tillë.

Nuk ka as një vlerësim të përafërt të numrit të vdekjeve – ju mund të shihni vargjet që shkojnë deri në 150,000 ose më shumë – sepse askush nuk po i numëron të gjithë të vdekurit. Në këtë luftë civile nuk ka asnjë makineri zyrtare shtetërore, asnjë ministri shëndetësore që të publikojë shifrat ditore. Asnjë OJQ ndërkombëtare nuk mund ta bëjë këtë sepse, thotë Ferguson, “askush nuk ka ekipe të mëdha në terren”. Grupet lokale bëjnë më të mirën e tyre, por “bota nuk po i dëgjon”. Kjo vlen edhe për mediat, mbulimi i të cilave, të themi, për fatkeqësinë që është lufta Izrael-Hamas, ka qenë në përmasa më të gjera sesa mbulimi i dhunës në Sudan. (Meqë ra fjala, nuk e përjashtoj veten: kam shkruar dhjetëra herë për të parën dhe vetëm tani për të dytën.) Me katastrofa të shumta që po shpalosen në mbarë botën, vështirë se ka mbetur ndonjë kapacitet për këtë.

Megjithatë, e gjithë kjo nuk i përgjigjet pyetjes aq sa e përforcon atë. Është e vërtetë që me sa duket ka një agoni të pafund që konkurron për vëmendje, nga Ukraina në Lindjen e Mesme, dhe se gjerësia e brezit është e kufizuar. Por asnjë nga këto nuk shpjegon pse duhet të jetë katastrofa në Sudan ajo që humbet.

Ferguson pyet veten nëse ka një ndjenjë që Darfur ishte menduar të “mbarohej” 20 vjet më parë dhe shumë prej të famshmëve dhe të tjerëve që mbajtën një qëndrim atëherë janë të lodhur nga perspektiva që duhet ta bëjnë atë përsëri. Është gjithashtu e qartë se natyra e konfliktit të Sudanit, një luftë civile, do të thotë se nuk ka asnjë qeveri të vetme, asnjë figurë të Volodymyr Zelenskyy, pas së cilës të jashtmit të rreshtohen.

Kam frikë se faktorët më të ulët janë në veprim, duke filluar me faktin se kjo është një luftë në Afrikë. Sigurisht i padeklaruar, dhe ndoshta i pavetëdijshëm, është mendimi se kjo është pikërisht ajo që ndodh në një vend që për shekuj ekzistonte në imagjinatën perëndimore si “kontinenti i errët”. Në heshtjen e perëndimit, ka një pëshpëritje të asaj që, në një kontekst tjetër, George W Bush dikur e quajti “fanatizmi i butë i pritshmërive të ulëta”. Sikur redaktorët e lajmeve dhe ministrat e jashtëm, shumë prej tyre, thonë në heshtje: “Është Afrika. Çfarë tjetër prisni?”

Por, ndërsa kjo mund të shpjegojë mungesën e vëmendjes së mediave dhe politikanëve, nuk na tregon plotësisht pse aktivistët dhe progresistët kanë qenë kaq letargjikë. Po të njëjtët njerëz që dolën në rrugë kur u vra George Floyd në Minneapolis, mezi kanë ngritur një murmuritje për vrasjen e organizuar të dhjetëra mijëra burrave dhe grave me ngjyrë në Sudan.

A mundet që progresisti perëndimor nuk e di fare mirë se për kë të rrënjos? Si RSF, ashtu edhe Forcat e Armatosura Sudaneze, ose SAF, janë fajtorë për krime të tmerrshme dhe nuk ka asnjë strukturë narrative të thjeshtë, komoduese të njohur në të cilën mund të futet ky konflikt. Shumë nga e majta e sotme e kanë organizuar botën, të shkuarën dhe të tashmen, në dy kategori të rregullta. Ka të shtypur dhe ka shtypës, ka të kolonizuar dhe kolonizues. Me disa konflikte mund të duket e lehtë të etiketosh secilën palë – sado gabimisht – dhe të brohorasësh ose të bërtasësh në përputhje me rrethanat. Ju as nuk duhet të mendoni. Por çfarë synoni të bëni kur e mira dhe e keqja nuk janë të qarta, kur një konflikt nuk është, qoftë fjalë për fjalë apo metaforikisht, e zezë dhe e bardhë?

Përballë këtij rebusi, është më e lehtë thjesht ta deklarosh gjithçka shumë të ndërlikuar dhe të shikosh nga ana tjetër. Shumë nga e majta e bënë këtë gjatë luftës civile në Siri. Disa u mbështetën në udhëzuesin e tyre të konsumuar dhe të parë për konfliktet ndërkombëtare – mbështesin cilëndo palë kundërshtohet nga SHBA – por kjo i çoi ata në një vend të vështirë. Të tjerët preferuan vetëm ta ulnin atë jashtë, edhe pse më shumë se 600,000 njerëz u vranë.

Është një provë tjetër se, kur bëhet fjalë për shikimin e botës, “anti-kolonializmi” i papërpunuar është një lente tmerrësisht e turbullt. Funksionon vetëm nëse mendoni se planeti ynë është i ndarë në të mirë dhe të këqij, në vend që të kuptoni se disa përplasje vendosin dy shkaqe të thjeshta kundër njëri-tjetrit, ndërsa të tjera përfshijnë një përplasje të dy llojeve të ligësisë, secila pretendon se vepron në emër të të shtypurve.

Populli i Sudanit nuk duhet të kërkojë falje për faktin se tragjedia e tyre nuk i përshtatet versionit të moralit të librit të tregimeve që shumë njerëz duket se dëshirojnë. Jemi ne ata që duhet t’u kërkojmë falje atyre, për injorimin e tyre në dëshpërimin e tyre – dhe për pretendimin se jemi kujdesur ndonjëherë.